Ustasız Usta: Lütfi Ömer Akad

19 Kasım 2022 tarihi, 1950’lerde çektiği filmlerle Türk sinemasında “Sinemacılar Dönemini” başlatan, ustasız usta olarak bilinen değerli yönetmen #lütfiömerakad’ın onbirinci ölüm yıldönümü.

Vesikalı Yarim vs Kayıp Otoban Anlatı Tekniği Benzerliği

Vesikalı Yarim filmini çok severim ve Lütfi Ömer Akad anısına bir daha hatırlayalım.

Filmin bir sahnesindeki anlatım biçimi ve uygulanan teknik, David Lynch’in Kayıp Otoban filmindeki bir sahnesini aklıma getirdi. Vesikalı Yarim filminde, Halil’in pavyonda hayat kadını Sabiha ile ilk karşılaştığı ana şahit oluruz. Halil, Sabiha’yı görür ve ortamdaki bütün sesler bir anda kesilir. Karakterin aşık olduğu ve transa geçtiğini anlarız. Ya da gerçeküstü bir durumun olduğunu düşünürüz. Kayıp Otoban filminde ise, yine aynı tekniğin kullanıldığını görürüz. Madison partide gizemli adamı görür ve bir anda ortamdaki diğer sesler kaybolur. Gerçeküstü bir anın yaşadığı veya karakterin içinde bulunduğu ortamdan ayrıldığı değerlendirmeleri yapılabilir. Söz konusu tekniğin 1968 yılında Lütfi Ömer Akad tarafından kullandığını, 1997 yılında ise David Lynch’in aynı tekniği tercih ettiği dikkat çeker. Lynch, Akad’tan mı gördü derseniz bilemem ama bu tekniği Akad’ın Lynch’ten 29 yıl önce uyguladığı söyleyebiliriz. Sahneleri örnek alırken oldukça kısa tuttum. Uygulanan tekniğin filmlerde daha uzun ve belirgin olduğunu dikkat ederek izlerseniz görebilirsiniz. 

Yorum bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Scroll to Top